Sabaaidee Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Cor en Ella Berkhout - WaarBenJij.nu Sabaaidee Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Cor en Ella Berkhout - WaarBenJij.nu

Sabaaidee Laos

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Ella

14 November 2017 | Laos, Thakhèk

Hallo allemaal,
Het rijden over de Ho Chi Minh route hebben we afgesloten met een bezoek aan zijn geboortedorp, hiervoor zijn we eerst door een mooie toegangspoort gereden.
In Ninh Binh (Vietnam) hebben we een prachtige tempel bezocht met 1000 monnikenbeelden, allemaal met een verschillend uiterlijk, en natuurlijk met een gigantisch groot Boeddhabeeld.
In de op één na laatste etappe in Vietnam hebben we het geluk gehad om tijdens het uitgaan van een school te passeren. Omgeven door een honderdtal brommertjes hebben we een aantal kilometers gefietst.
Vanuit Lak Sao moesten we ongeveer 22km klimmen om bij de grens met Laos te komen. De klim begonnen we met miezerregen, op zich was dit wel lekker fris en het gaf een speciale sfeer aan het oerwoud om ons heen. Uit de dichte begroeiing stegen door de warmte grote waterdampwolken omhoog. Boven bij de grens was het ondertussen echt gaan regenen. Bibberend van de kou hebben we de visumformulieren in een tochtige gang staan invullen. Onbegrijpelijk dat op deze krakkemikkige grensovergang grote vrachtauto's passeren. Het stukje niemandsland tussen Vietnam en Laos leek wel een motorcross circuit.
In de afdaling naar Laos werd het droog en we konden nu genieten van prachtige rijstvelden met links en rechts bergen. De natuur in Laos is prachtig en het verkeer toetert niet zoals in Vietnam, heerlijk die rust.
De kinderen roepen geen Hello meer maar zeggen bescheiden Sabaidee.
De tweede dag in Laos fietsten we langs een heel groot ondiep stuwmeer waar de dode bomen als bizarre tentakels uitstaken.
Onderweg kwamen we een markt van het Mhong volk tegen en we konden hier levende insecten, kikkers en krabben kopen. Ze hadden ook dode ratten, vleermuizen, wezels en slangen.
Het karstgebergte waar we nu door fietsen heeft tal van grotten en een klein grot onderweg hebben we al bezocht. Morgen gaan we een grotere bezoeken en daarna vervolgen we onze weg langs de Mekong rivier.

We zijn verschillende fietsvakantiegangers tegengekomen, in de klim naar Laos een Thais stel en in Laos een aantal Nederlanders.

Hoewel de Laothiaanse kip iets meer waard is dan de Vietnamese dong pinnen we nog steeds een paar miljoen per keer. Het is best wel lastig al die biljetten.

Groeten Ella en Cor

• 14 November 2017 - 12:37

Magda:

Hallo Ella en Cor,

Jeetje , ogen en oren tekort, wat een geweldige natuurbeleving.Zo leuk om jullie
    Berichten te lezen! Steeds weer een feest!! De boeken erbij, die Mekongdelta, hemeltje
    4800 km lang, moeder van al het water! Allerlei verschillende mensen te ontmoeten,
    Ook al zo bijzonder. Your my inspiration, gaan wij nog heel mooi zingen, en denken dan
    aan jullie, in het prachtige Laos!! Nog een mooie voortzetting van jullie bijzonder avontuur!

Veel liefs en vol bewondering, Grtn uit een herfstig nederland

• 14 November 2017 - 16:04

Ans En Willem:

Ha die Ella en Cor..
    Wat genieten we toch weer mooi mee... de foto's... prachtig.
    Super leuk... allemaal... wat een belevenis.

Lieve groet, Ans en Willem.

• 14 November 2017 - 16:40

Ellen Meijer:

Lieve Ella en Cor,
    Eindelijk heb ik jullie verslagen gevonden

• 14 November 2017 - 21:50

Mieke:

Wat een prachtig verslag weer en met de foto's erbij is het een beetje meereizen met jullie. Geniet lekker van deze prachtige landen. Lieve groet Mieke

• 15 November 2017 - 11:13

Leontien:

Lieve Cor en Ella,

Wat ontzettend mooi en bijzonder allemaal. Het is zo uniek om dit zo intens mee te maken. Veel geluk en plezier met het vervolg van jullie tocht.

Groetjes van Leontien

• 15 November 2017 - 19:35

Marjoleine:

Wat een prachtige foto's weer! Wat een belevenis!

• 17 November 2017 - 10:39

Ben En Annemiek:

Hoi Ella en Cor ,
    Al weer over de helft van jullie stoere fietstocht, hè ?!
    Gaat voor jullie de tijd ook zo snel ?
    Vietnam al weer achter jullie gelaten met een schat aan indrukken
    en mooie ervaringen.
    Hebben jullie nog iets meegekregen van de wateroverlast in Vietnam ?
    Geniet verder van de mooie natuur van Laos.
    En smakelijk eten met een insecten-maaltje ....... als het gefrituurd is ,
    valt het best wel mee , hoor.

• 17 November 2017 - 10:45

Kitty:

Heerlijk om te lezen, die bijzondere dingen die jullie zien en meemaken. Door de foto's erbij kunnen we echt "meeleven". Bedankt weer voor dit verslag, geniet lekker verder!
    Liefs, Kitty.

• 17 November 2017 - 10:48

Tjitske:

Lieve Ella en Cor,
    Wat een prachtige reis maken jullie! Leuk om op deze manier jullie belevenissen te lezen en te zien.
    Geniet van al het moois!
    Lieve groet Tjitske

• 18 November 2017 - 10:27

Dorien:

Hoi Ella en Cor,
    Opnieuw een prachtig verslag van jullie reis en niet te vergeten de mooie foto's die een goed beeld weergeven van jullie reiservaringen.
    Ruud is ook twee keer in Vietnam geweest en was toen ook positief verrast over het land. Hij kwam net als jullie met mooie foto's en verhalen thuis.
    Ik sprak Magda en zij vertelde dat ze zondag 19 november ook naar Vietnam gaat! Ze had er veel zin in, vooral na het lezen van jullie ervaringen.
    Wat leuk dat je aan ons optreden van vanavond(18 november) heb gedacht. Een mooie extra 'repetitie' voor ons eigen jubileum in april. Het is een leuk koor om mee samen te zingen.
    Maar fijn dat je op tijd terug bent om nog met elkaar te oefenen voor ons 25jarig jubileum!
    Geniet samen nog lekker van jullie mooie reis. Lieve groet,Dorien

• 19 November 2017 - 11:58

Jan:

wat weer een mooi verslag!

• 20 November 2017 - 21:04

Esther Vd Kroft:

h

• 20 November 2017 - 21:07

Esther Vdkroft:

hè Ella en Cor.
    wat fantastisch om te zien wat voor een mooie reis jullie maken. en zo ontzettend veel te zien.
    zal je nooit meer vergeten, zo anders dan hier.
    maar we missen je gezelligheid wel op het koor hoor.
    nog heel veel plezier , geniet er nog van.
    gr Esther vd Kroft

• 22 November 2017 - 19:21

Willem:

Hebben jullie rugtassen als portemonnaie ? wij kennen dat van Bali...zakken vol biljetten als je gepind hebt...